Newsy

Akademia Odpowiedzialnego Biznesu 2014

"Odpowiedzialność pracownika i pracodawcy przyszłości" - relacja

Praca przyszłości – nowe technologie, wspieranie rozwoju, uwzględnienie wymagań pracowników i otwartość na przedsiębiorczość, to główne wnioski z Akademii Odpowiedzialnego Biznesu 2014, wydarzenia, które odbyło się w ramach programu studenckiego Liga Odpowiedzialnego Biznesu (LOB), który w tym roku obchodzi swoje dziesięciolecie.

Rynek pracy stoi przed wyzwaniem zarządzania tak zwanym pokoleniem Y, czyli osobami urodzonymi w latach 80. i 90. minionego wieku. 80 młodych ludzi, przedstawicieli tego pokolenia, wzięło udział w Akademii Odpowiedzialnego Biznesu, która odbyła się w dniach 30-31 maja br. w Warszawie.  Konferencja była okazją do poznania trendów obecnych na rynku pracy, w tym przede wszystkim znaczenia społecznej odpowiedzialności w biznesie. Warsztaty prowadzone m.in. przez przedstawicieli: Siemens, Kompanii Piwowarskiej, Orange, umożliwiły studentomi studentkom zapoznanie się z dobrymi praktykami tych firm i stosowanymi przez nich rozwiązaniami.

Pierwszego dnia zajęcia odbywały się w Collegium Civitas, w centrum Warszawy. Konferencja rozpoczęła się od panelu dyskusyjnego "Jaka będzie praca przyszłości?", w którym udział wzięli: Mirella Panek Owsiańska (Forum Odpowiedzialnego Biznesu), dr Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego; PGNIG), Monika Kulik (Orange), Wojciech Albiński (autor książki „Jak czuć się dobrze, gdy Cię wywalą bo że to się stanie, to pewne”) i Paweł Dąbrowa (agencja Bridge, Alumn Ligi Odpowiedzialnego Biznesu).

Mirella Panek-Owsiańska zwróciła uwagę na coraz większą potrzebę równoważenia życia zawodowego z prywatnym przez pracowników. Doświadczenie uczelniane pozwoliło Bolesławowi Rokowi przyznać, że polscy studenci są dużo bardziej nastawieniu na osiągnięcie sukcesu zawodowego w porównaniu ze swoimi „zachodnimi” rówieśnikami, którzy wobec pracy zachowują większy dystans. Panelista podkreślał jednocześnie, że przyszłością jest praca własna, która będzie odpowiedzią na konkretne problemy społeczne. Do tego potrzebny jest pomysł na siebie i kształtowanie postaw przedsiębiorczych, czego obecnie brakuje wśród młodych ludzi, stwierdziła prezeska FOB. Paneliści dyskutowali również o kwestii lifelong learing oraz wartościach wpierających rozwój kariery. Niewątpliwie współcześni pracownicy muszą nastawić się na podnoszenie kompetencji przez całe życie. Zaś w temacie wartości wymienione zostały następujące z nich: poczucie sprawczości i robienia rzeczy ważnych, wiara i Bóg oraz rozwój własnych zainteresowań. Dr Bolesław Rok podsumowując wskazał na trzy podstawowe kwestie motywujące do rozwoju zawodowego. Są nimi: powinność moralna, opłacalność, uznanie społeczne.

Tego dnia uczestnicy podzieleni na grupy wzięli także udział w dwóch wybranych przez siebie warsztatach, które przeprowadzili przedstawiciele środowiska biznesowego (Siemens, Kompania Piwowarska, Orange, GO Responsible Consulting, Beginning | creative collbaoration agency,) oraz organizacji pozarządowych (Forum Odpowiedzialnego Biznesu, CSR Impact, Fundacji Wspieramy Wielkich Jutra).

Dzień zakończył się Galą z okazji 10-lecia Ligii Odpowiedzialnego Biznesu, której działalność podsumował jej obecny koordynator Piotr Sobolewski. Na spotkaniu obecni byli także jego poprzednicy: Sylwia Lewandowska, Justyna Januszewska i Przemysław Oczyp. Podczas Gali podziękowano też wieloletnim partnerom biznesowym Ligii i ich przedstawicielom: Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, Orange Polska, Danone Polska, PwC Polska i PGNiG.

Warsztaty drugiego dnia AOB 2014 odbywały się w Spółdzielczym Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym "Żurawia". Uczestnicy rozpoczęli nietypowo od "CSR Jam Session", czyli oryginalnej gry edukacyjnej opartej na metodzie design thinking. Po ponad dwugodzinnej grze przyszedł czas na dyskusję w ramach stołów tematycznych, gdzie przez 20 minut studenci mieli możliwość porozmawiać z ekspertami w danej dziedzinie, m.in. o nowych technologiach w miejscu pracy, współpracy międzysektorowej, różnorodności w miejscu pracy czy zakładaniu własnego biznesu.

Z pewnością wielu osobom zapadł w pamięci także wykład podsumowujący konferencję prowadzony przez pełnego pozytywnej energii Łukasza Kalicińskiego z Notjustshop, którego głównym przekazem było, by nie bać się marzyć i pomyśleć o założeniu własnej firmy w oparciu o to, co się naprawdę kocha robić.

Akademia Odpowiedzialnego Biznesu to wydarzenia organizowane przez Ligę Odpowiedzialnego Biznesu, program edukacyjny Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Akademia to platforma wymiany doświadczeń między młodymi ludźmi a przedstawicielami różnych środowisk: akademickich, biznesowych oraz organizacji pozarządowych.

Relacje przygotowały: Agata Blinkiewicz, Agata Chudy, Agnieszka Siarkiewicz
Fotografia: Adam Strumidło

Partnerzy AOB:
Fundacja Kronenberga przy City Handlowy, PGNiG, Orange, Siemens, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Kompania Piwowarska

Patron honorowy:
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Partnerzy wspierający:
Collegium Civitas, Beginning | creative collbaoration agency, CSR Impact, Fundacja Wspieramy Wielkich Jutra, City Partnerships, Sieć Sensownego Biznesu, GO Responsible Consulting, Not Just Shop, Progressive Partners.

Patroni medialni: CR Navigator, Echo Dnia, Manko. magazyn Studencki, Kariera, echodnia.eu, odpowiedzialnybiznes.pl, Onet, biznes.pl, dlaStudenta.pl, eurostudent.pl, kampaniespoleczne.pl, student.pl, studentnews.pl, Youngpro.pl, Students.pl