„Małe Piwo” – czyli e-społeczność w KP

26 sierpnia 2010

Dotyczy firmy: Kompania Piwowarska,

Kompania Piwowarska uruchomiła jeden z pierwszych w Polsce portali społecznościowych dla pracowników o nazwie www.malepiwo.net. Pracownicy firmy mogą za jego pośrednictwem komunikować się nie tylko w pracy, ale także w domu.

Malepiwo.net pozwala zintegrować ludzi, którzy pracują blisko siebie, a nie wiedzą o sobie praktycznie nic. Dzięki wyszukiwarce osób według miast i hobby można np. poznać ludzi z firmy, którzy podobnie spędzają wolny czas. Może to zaowocować ciekawymi spotkaniami poza pracą. Są tu blogi, galerie, forum, imprezy, konkursy, kontakty, wiadomości i wszystkoto co na platformie społocznościowej powinno się znaleźć.

Dominik Kaznowski Pełnomocnik Zarządu ds. Marketingu i Public Relations portalu Nasza-Klasa o „Małym Piwie”:
„Nowe narzędzia z kategorii social media są coraz powszechniej wykorzystywane przez firmy. Znajduje to odzwierciedlenie nie tylko w obszarze marketingu ale również w komunikacji skierowanej do pracowników. Blogi wewnętrzne, mechanizmy wiki, budowanie społeczności pracowników w intranecie, partnerów biznesowych i sieci sprzedaży w extranetach czy w końcu wykorzystywanie serwisów społecznościowych to skuteczne rozwiązana zwłaszcza dla dużych, rozproszonych geograficznie organizacji. Serwis KP, to kolejny po Piwopedii projekt, który wyznacza kierunki działań w mediach społecznościowych dla firm w Polsce. Myślę, że najważniejszym aspektem na który należy zwrócić uwagę w przypadku portalu Malepiwo.net jest nowa jakość w komunikacji pracowniczej oraz wpływ tego typu rozwiązań na budowanie otwartej i nastawionej na innowacje kultury organizacyjnej. To niezwykle istotne, ponieważ w czasach rosnącej konkurencji rynkowej wszelkie działania wpływające bezpośrednio na budowanie poczucia wspólnoty celów, zrozumienia strategii firmy i identyfikacji z marką przez osoby tworzące sukces przedsiębiorstwa na wszystkich szczeblach organizacji, realnie wpływają na zwiększenie szans na sukces.”

Z kolei Wojtek Mrugalski, kierownik ds. komunikacji wewnętrznej w Kompanii Piwowarskiej wyjaśnia:
„Małe Piwo łączy w sobie dwie funkcje – informacyjną i integracyjną. Dotychczas stosowane w KP kanały komunikacji nie w pełni satysfakcjonowały naszych pracowników. Oczekiwali oni przede wszystkim komunikacji szybkiej i dwustronnej, większej interaktywności i personalizacji, a także znaczniejszego wpływu pracowników na treść przekazu. Otrzymywaliśmy też sygnały o potrzebach dot. nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych na miarę XXI wieku. Małe Piwo realizuje wszystkie te postulaty, zapewniając pracownikom równe prawa i nieograniczony dostęp. Tak naprawdę to ICH kanał komunikacji.”

Komunikacja przy „Małym Piwie”

Po co szukać partnera do tenisa na zewnętrznym forum, skoro świetny tenisista pracuje w biurze za ścianą? Lepiej zapytać o radę obcego użytkownika na forum w sieci, czy osobę z Twojej firmy? Bezpieczniej kupić używany rower od przypadkowej osoby w Internecie, czy od kolegi z pracy, nawet jeśli nie zna się go bezpośrednio? Zaufanie to największa przewaga małej i zamkniętej społeczności nad dużą i otwartą. Dlatego zamknięty portal społecznościowy może spokojnie rywalizować o czas pracowników z dużymi, otwartymi portalami takimi jak facebook.

„Chcieliśmy stworzyć portal, który zaoferowałby naszym pracownikom coś nowego, wartościowego. Uznaliśmy, że przewagą portalu mogą być bezpieczeństwo i wzajemne zaufanie. Malepiwo.net ułatwia więc aktywności, w których jest ono kluczowe, takie jak ogłoszenia, porady, handel używanym sprzętem. Zauważyliśmy, że to właśnie one przyciągają pracowników  – również po godzinach.” – mówi Wojciech Tukan, specjalista ds. komunikacji wewnętrznej i twórca portalu malepiwo.net

Inną zaletą „Małego Piwa” jest możliwość poznania współpracowników od nieznanej dotąd strony.  Niektórym osobom łatwiej jest pokazać swoje prywatne zdjęcia kolegom z pracy, niż masowemu odbiorcy w Internecie.

„Pierwszą moją aktywnością na portalu było stworzenie grupy Muzykanci. Dołączyło do niej kilka osób i okazało się, że np. kolega, który siedzi dwa pokoje obok, podobnie jak ja, gra na gitarze. A wcześniej nie miałem o tym pojęcia! Spotkaliśmy się już kilka razy na tzw. jam session.” – opowiada z uśmiechem Szymon Seroka, Specjalista ds. systemów informatycznych Poznań, jeden z pierwszych użytkowników malepiwo.net

Inna użytkowniczka Elżbieta Cimicka, Specjalista ds. planowania operacyjnego w Browarze, Białystok dodaje: „Byłam zdziwiona, że jest tu już tyle osób, że ludzie znani często tylko ze słyszenia i przede wszystkim w obszarze zawodowym odkrywają swoją prywatność i że są tu również osoby z zarządu. Było to miłe zaskoczenie, że widzę inne oblicze bardziej lub mniej znanych mi osób.”

Pionierski projekt

Małe Piwo koncentruje się na relacjach nieformalnych, niewiele tu korporacyjnej komunikacji. 3300 pracowników różnych zawodów i miejsc pracy dostaje możliwości nieskrępowanej dyskusji, zabawy, organizowania wolnego czasu. Za planowanie i wykonanie techniczne portalu odpowiada Autentika oraz Mediapolis.

”Wykorzystanie doświadczenia i technologii Autentiki pozwoliło przygotować prosty interfejs do zarządzania bogatym zestawem narzędzi: mikroblogi i blogi, galerie, forum, imprezy, konkursy, kontakty, wiadomości. Mając świadomość z góry ograniczonej populacji serwisu, osobnym wyzwaniem było przygotowanie mechanizmów maksymalizujących wykorzystanie każdej aktywności użytkownika. Staraliśmy się, by wszystko co dzieje się na Małym Piwie było odpowiednio eksponowane i łatwo dostępne.” – wyjaśnia Michał Samojlik, prezes Autentiki

„Małe Piwo jest pionierskim i innowacyjnym projektem nie tylko w Polsce, ale też na skalę światową. Mimo niezwykłej popularności Naszej Klasy czy Facebooka, na palcach jednej ręki można policzyć firmy, które odważyły się udostępnić swoim pracownikom serwisy społecznościowe. To dowód dużego zaufania ze strony Kompanii Piwowarskiej dla swoich pracowników i wiary w zbiorową inteligencję, której rozwój ułatwiają takie serwisy jak Małe Piwo.” – mówi Krzysztof Urbanowicz, prezes firmy Mediapolis

Pracowniczy wirus

Korzystanie z portalu jest możliwe zarówno ze służbowych, jak i z domowych komputerów. W chwili pisania tych słów na portalu zalogowanych jest 765 osób, czyli ponad 20% pracowników KP.

„Myślę, że to dobry początek, ale największe atrakcje dopiero przed nami. Zaplanowaliśmy wiele konkursów, które zintegrowane są z działaniami naszych marek oraz wartościami firmy. Wraz z ich nagłaśnianiem będzie przybywać nowych użytkowników. Poza tym serwis rozprzestrzenia się wirusowo: zwycięzcy konkursów i aktywni użytkownicy przyciągają do portalu swoich znajomych z firmy. Dzięki temu coraz większe grono pracowników przekonuje się do tej formy komunikacji.” – opowiada Wojciech Tukan

Portal zaczyna żyć swoim życiem. Już kilka dni po oficjalnych launchu pojawiło się na „Małym Piwie” forum, na którym zgłaszane są pomysły na ulepszenie portalu oraz nowe funkcjonalności.